Daftarikan.com –  Ikan landak merupakan salah satu jenis ikan hiasan yang popular pada masa kini, untuk mencari ikan ini sangat mudah. Sering bersesak-sesak di pasar atau peniaga jalanan.

 

Landak mudah menyesuaikan diri dengan persekitaran baru dan untuk masalah makanan, ikan bungkuk adalah ikan hiasan yang tidak memilih masalah makanan.

 

Bettas akan makan apa sahaja makanan yang diberikan, tetapi perlu memberi perhatian kepada makanan yang baik dan berkhasiat untuk mereka, supaya ikan dapat membesar dan hidup dengan baik.

 

Jadi jika anda cuba memelihara ikan ini di rumah, senarai makanan kumbang berikut boleh menjadi rujukan anda. Lihat penjelasan di bawah:

 

Senarai Makanan Ikan Betta Terbaik

 

1. Cacing Sutera

 

Nah, tepung ikan ini adalah makanan yang sangat baik untuk pertumbuhan ikan, ini disebabkan oleh kandungan protein yang tinggi yang terkandung di dalamnya.

 

Untuk mendapatkan ulat sutera, anda tidak perlu bersusah payah mencari atau membelinya di kedai ikan hiasan. Anda boleh mencarinya dengan mudah di longkang berhampiran rumah anda.

 

Namun, sebelum diberikan kepada ikan, seelok-eloknya cuci dahulu, ini supaya bakteria dan serpihan lain yang melekat pada badan cacing tidak dibawa masuk ke dalam akuarium.

 

Harga makanan ini juga sangat murah, satu kilogram hanya sekitar IDR 25,000 – 30,000, berapa lama masa yang diperlukan untuk membuat makanan sebanyak itu hehe.

 

Anda boleh membeli Ulat Sutera di Kedai Ikan Hiasan, atau di pasar ikan hiasan, atau anda juga boleh memberikannya secara dalam talian.

 

2. Cacing darah

 

Ini bukan cacing seperti dahulu, sebenarnya cacing darah ini adalah larva Chironomus sp. Biasanya suapan ini boleh didapati dalam bentuk beku atau kering.

 

Namun, makanan ini tidak sesuai digunakan sebagai makanan pokok kumbang, kerana kandungan protein dalam makanan yang satu ini sangat sedikit.

 

Sebaiknya berikan makanan ini hanya sebagai gangguan. Makanan kumbang ini lebih sesuai diberikan kepada ikan laga kerana ia mempunyai kesan yang agresif dan ganas.

 

Harga cacing darah ini di pasaran sekitar Rp 50,000 sekilogram, ia boleh berbeza-beza mengikut tempat dan harga juga dipengaruhi oleh kualiti cacing tersebut.

 

3. Artemia

 

Makanan yang satu ini adalah sejenis udang yang berasal dari laut, makanan ini perlu diberikan sebagai makanan alternatif.

 

Dan sebelum diberikan kepada ikan, ia perlu dibersihkan terlebih dahulu dengan air tawar, ini bertujuan untuk mengurangkan kandungan garam artemia.

 

Untuk mendapatkan suapan ini, anda boleh mendapatkannya dengan mudah di pelbagai kedai dalam talian dengan harga yang berpatutan.

 

4. Larva nyamuk

 

Makanan ikan hiasan adalah yang paling banyak didapati, kerana ia sering dijumpai dalam baldi, tab atau bekas berisi air yang telah lama ditutup.

 

Kandungan protein di dalamnya menjadikan makanan semulajadi ini sebagai pilihan terbaik untuk diberikan kepada ikan hiasan, untuk membantu pembentukan warna dan pembesaran ikan dengan cepat.

 

5. Kuning Telur

 

Tidak dinafikan kandungan protein dalam kuning telur ayam, selain baik untuk manusia, ia juga sangat baik untuk membantu tumbesaran ikan hiasan seperti burung enggang.

 

Makanan ini sangat sesuai diberikan kepada burung enggang muda, kerana ia dapat meningkatkan tumbesaran dan mencantikkan warna ikan.

 

Berilah jika sedikit demi sedikit, jangan berlebihan. Dan untuk mengelakkan air dalam akuarium menjadi keruh dengan cepat, beri makan kuning telur seminggu sekali.

 

6. Kutu air

 

Yang ini bagus untuk kumbang dan merupakan makanan kegemaran mereka. Makanan semulajadi ini boleh didapati di sawah padi.

 

Tapi kalau tak nak susah-susah boleh beli yang paling laris secara media dan pastinya harganya agak berpatutan.

 

7. Lalat

 

Merupakan salah satu makanan yang ideal untuk membantu tumbesaran burung enggang, kerana kandungan dalam badan kaya dengan khasiat.

 

Ya, walaupun agak sukar untuk mendapatkannya, tetapi makanan semulajadi ini sangat bagus dan berbaloi dengan mendapatkannya yang bukan senang.

 

Berikan sekurang-kurangnya 2 hingga 3 ekor lalat untuk 1 ekor ikan bungkuk.

 

Petua Memberi Makan Ikan Cupang

 

Dalam memberi makan Ikan Cupang, jangan lakukannya terlalu kerap. Kerana ikan hiasan ini adalah ikan yang tidak banyak makan.

 

Kami mengesyorkan memberi makan 2 kali sehari, setiap penyusuan cukup untuk tidak berlebihan kerana boleh mencemarkan akuarium.

 

Dan ikan akan mudah berinteraksi, akhirnya ikan tidak mempunyai semangat untuk bertanding baik dalam pertandingan kecantikan mahupun pertandingan kekuatan.

 

Itulah senarai makanan udang galah yang lazat dan berkualiti. Adakah anda pernah memberi mana-mana makanan enggang di atas? Jangan lupa kongsi pengalaman anda di ruangan komen.